feed online

feed online

feed online

feed online

شماره 4 رقمی جدید مرکز تماس بیان: 6153

امروز از شماره تلفن جدید مرکز تماس بیان با شماره ۶١۵٣ رونمایی شد.

در راستای ارتقای سطح ارتباط با مخاطبان و تسهیل دسترسی به مرکز تماس بیان از این پس شماره تلفن 4 رقمی 6153 پاسخگوی سوالات و پیگیری های مشتریان خواهد بود.


شما می توانید پس از تماس با ۶١۵٣ برای ارتباط با واحدهای مختلف شرکت از این شماره ها استفاده کنید:

واحد فروش: عدد 1

واحد پشتیبانی و امور مشتریان: عدد 2

واحد مشاوره و نشر دانش: عدد 3

واحد ارتباطات: عدد 4

واحد اداری و حقوقی: عدد 5

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت رسمی شرکت بیان مراجعه نمائید.

البته کماکان تماس با بیان از طریق فرم آن لاین تماس با بیان بهترین و سریع ترین شیوه ارتباطی است و در کوتاه ترین زمان به نظرات، سوالات و پیگیری های کاربران رسیدگی خواهد شد.
ادامه مطـــلب در منبع...

تاسیس واحد امنیت و شبکه بیان

واحد امنیت و شبکه در شرکت بیان تاسیس شد.

با توجه به گسترش خدمات و فعالیت های شرکت بیان و ضرورت توجه و تمرکز بیشتر بر مباحث مربوط به امنیت خدمات و محصولات بیان، واحد مستقلی با نام واحد امنیت و شبکه ایجاد گردید.

رصد آخرین تحولات عرصه امنیت اطلاعات در سطح وب، تست امنیتی محصولات بیان، تحقیق درباره شیوه های خلاقانه و ارائه راه حل های پیشتاز و همچنین پشتیبانی از تجهیزات بیان در مراکز داده از جمله وظایف این واحدخواهد بود.
ادامه مطـــلب در منبع...

شماره پیامک جدید بیان : 10002000

شماره ویژه پیامک بیان از این پس 10002000 هزار دوهزار خواهد بود.

کاربران بیان از این پس خواهند توانست از امکانات پیامکی جدید بیان بهره مند شوند که برای هر مورد جداگانه اطلاع رسانی خواهد شد.

در حال حاضر از این شماره برای تایید شماره موبایل کاربران استفاده می شود. کاربرد دیگر این شماره ارسال مطلب جدید در وبلاگ های کاربران از طریق پیامک است.


توجه: برای تماس با بیان از این شماره استفاده نکنید، پیامهای ارسالی به سامانه پیامکی بیان صرفا توسط ماشین و به صورت هوشمند عمل می کند و امکان بررسی پیامهایی که خارج از الگوهای اعلام شده به آن ارسال می شوند وجود نخواهد داشت.

ادامه مطـــلب در منبع...

معرفی کمیته طرح سوال مسابقه برنامه نویسی بیان

یکی از ویژگی های مسابقات برنامه نویسی بیان این است که سوال های آن توسط برگزیدگان مسابقات جهانی برنامه نویسی و مدال آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی طراحی شده اند.

از میان سی و پنج همکار ما در بیان، هشت نفر عضو کمیته طرح سوال این دوره از مسابقات بودند. در دوره های بعدی نیز شاهد حضور گروه دیگری از همکاران بیان در کمیته طرح سوال خواهیم بود.

 

سعید رضا صدیقین

عضو واحد توسعه نرم افزار و نوآوری بیان

مدال طلای المپیاد کشوری کامپیوتر ۸۶

مدال نقره المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۰۷

مقام اول مسابقات ACM منطقه ای غرب آسیا ۲۰۰۸

مقام ۱۴ مسابقات ACM جهانی ۲۰۰۹

مقام دوم مسابقات ACM منطقه ای غرب آسیا ۲۰۰۹

مقام ۳۱ مسابقات ACM جهانی ۲۰۱۰

کارشناس نرم افزار، دانشگاه صنعتی شریف

 

سید علی رکنی

مدیر دفتر توسعه دانش و مهارت بیان

مقام هفتم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی فوتبال ۲۰۰۳

مقام اول مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی فوتبال ۲۰۰۴

مربی در مسابقات ACM منطقه ای غرب آسیا ۲۰۰۹

کارشناس نرم افزار، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

کارشناس فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

کارشناس ارشد نرم افزار، دانشگاه صنعتی شریف

 

محمد صالحه

مدیر واحد پژوهش و دیدبانی فناوری بیان

مدال نقره المپیاد کشوری کامپیوتر ۸۲

مقام سوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی فوتبال ۲۰۰۴

مقام دوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی امداد ۲۰۰۷

مقام سوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی امداد ۲۰۰۸

مقام هفتم مسابقات ACM منطقه ای غرب آسیا  ۲۰۰۹

مدال طلای المپیاد دانشجویی کامپیوتر ۸۹

کارشناس نرم افزار، دانشگاه صنعتی شریف

کارشناس  ارشد نرم افزار، دانشگاه صنعتی شریف

 

مصطفی رکوعی

عضو واحد توسعه نرم افزار و نوآوری بیان

مقام سوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی فوتبال ۲۰۰۴

مقام سوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی مربی  ۲۰۰۶

مقام سوم مسابقات ACM منطقه ای غرب آسیا ۲۰۰۸

مقام سوم مسابقات ACM منطقه ای غرب آسیا ۲۰۰۷

کارشناس نرم افزار، دانشگاه علم و صنعت

 

نیما حمیدی

عضو واحد توسعه نرم افزار و نوآوری بیان

مدال نقره المپیاد کشوری کامپیوتر ۸۵

مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی ۸۶

مدال نقره المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۰۸

مدال طلای مسابقات جهانی ریاضی ۲۰۱۱

کارشناس ریاضی، دانشگاه صنعتی شریف

کارشناس نرم افزار، دانشگاه صنعتی شریف

 

میلاد بخشی زاده

عضو واحد ریاضیات و الگوریتمهای پیشرفته بیان

مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی ۸۵

مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی ۸۶

مدال نقره المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۰۸

مدال طلای مسابقات جهانی ریاضی ۲۰۱۰

کارشناس ریاضی، دانشگاه صنعتی شریف

 

حسین اسقندیاری

عضو واحد توسعه نرم افزار و نوآوری بیان

مدال طلای المپیاد کشوری کامپیوتر ۸۵

کارشناس نرم افزار، دانشگاه صنعتی شریف

 

سید حسام  فیروزی

عضو واحد ریاضیات و الگوریتمهای پیشرفته بیان

مدال طلای کشوری ریاضی ۸۵

مدال طلای جهانی ریاضی ۲۰۰۷

مدال طلای المپیاد جهانی دانشجویی ریاضی ۲۰۱۰

مدال طلای المپیاد کشوری دانشجویی ریاضی ۹۰

کارشناس فیزیک، دانشگاه صنعتی شریف

دانشجوی دکتری ریاضی، دانشگاه صنعتی شریف


اطلاعات بیشتر درباره مسابقه
ادامه مطـــلب در منبع...

حضور بیان در پنجمین همایش ملی نخبگان

پنجمین همایش ملی نخبگان با موضوع مسئولیت های نخبگان در دهه پیشرفت و عدالت در روزهای 12 و 13 مهرماه سال جاری با حضور جمعی از نخبگان و برگزیدگان علمی کشور در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار گردید.

در حاشیه این همایش نمایشگاهی از توانمندی های 10 شرکت برگزیده با هدف انتقال تجربیات این شرکت ها به استعداد های جوان تشکیل شده بود که بیان نیز در آن حضور داشت. همچنین طبق توافق صورت گرفته با مسئولان بنیاد به 500 نفر از نخبگان حاضر در همایش  از طریق غرفه بیان دعوتنامه بلاگ بیان داده شد.
ادامه مطـــلب در منبع...

یادداشت هفته نامه چلچراغ درباره مسابقه برنامه نویسی بیان

نگاهی به برگزاری مرحله نهایی مسابقه برنامه نویسی بیان
جدال نفس گیر برنامه نویسان جوان!

در گرگ و میش هوا، رأس ساعت 6:30 صبح درهای «بیان» به روی 54 نفری که از میان بیش از 2300 نفر شرکت کننده، به مرحله نهایی مسابقه برنامه نویسی بیان راه یافته بودند، گشوده شد تا رقابتی سخت و تنگاتنگ آغاز شود. قرار بود کسانی که زبان رایانه ها را بهتر می فهمند و می توانند آنها را بیشتر به خدمت بگیرند، شناخته شوند. این مسابقات در دو گروه سنی دانش آموزی و دانشجویی برگزار شده بود و اکنون نوبت دانش آموزان بود که در نوبت صبح با هم رقابت کنند. مسابقه دانش آموزی رأس ساعت 9:30 آغاز شد. برای پاسخ به پنج سؤال، سه ساعت وقت در نظر گرفته شده بود!

شرکت کنندگان دو دقیقه پس از ارائه پاسخ هر سؤال، توسط سیستم هوشمند قضاوت، از صحیح یا غلط بودن جوابشان آگاه می شدند. گروهی پس از مشاهده نتیجه هر سؤال آرام می شدند و نفس راحتی می کشیدند، گروهی دیگر نیز با نگرانی به فکر فرو می رفتند که کجای راه را اشتباه رفته اند. امتیاز هر فرد از هر سؤال به عواملی مثل مدت زمان حل مسئله، تعداد دفعات تلاش برای حل آن مسئله و تعداد کسانی که پاسخ صحیح داده بودند بستگی داشت و شرکت کنندگان در طول مسابقه مدام به جدول رده بندی سر می زدند تا ببینند در چه جایگاهی قرار دارند. جدولی که در طول مسابقه جایگاه شرکت کنندگان در آن با هر سؤالی که حل می شد بالا و پایین می رفت.
در دو ساعت و نیم ابتدایی همه چیز طبیعی بود و شرکت کنندگان یا مشغول فکر کردن بودند، یا ترسیم نمودارهای حل مسئله روی کاغذ و یا تایپ پاسخ ها. در سالن مسابقه جز صدای بالا و پایین رفتن نفس ها و دکمه های کیبوردها چیزی شنیده نمی شد. اما وقتی ناظران مسابقه اعلام کردند که تنها نیم ساعت از وقت باقی است، ناگهان ناله صفحه کلیدها چند برابر شد و در دقایق پایانی تکاپوی شرکت کنندگان دیدنی تر شده بود.
آگاهی از نتایج به صورت آنلاین این امکان را ایجاد کرده بود که بلافاصله پس از پایان مسابقه، برندگان مشخص باشند و شرکت کنندگان به برندگان تبریک گفته و همگی برایشان دست بزنند. با پایان مسابقه دانش آموزی، اکنون این دانشجویان بودند که باید پس از صرف ناهار برای رقابت آماده می شدند.
یکی از نکات جالب مسابقه دانش آموزی این بود که هفت نفر از دانش آموزان مستعد، به مرحله نهایی مسابقه آزاد هم راه پیدا کرده بودند، یعنی هم در فینال مسابقات دانش آموزی حضور داشتند و هم در فینال مسابقات آزاد. جالب تر این که جام مسابقات آزاد را هم یکی از همین دانش آموزان بالای سر برد و پس از پشت سر گذاشتن دو آزمون سه ساعته، جایزه یک و نیم میلیون تومانی خود را دریافت کرد.
فضای به شدت مرد سالارانه حاکم بر مسابقات هم در نوع خود جالب بود. البته این بار تقصیر بر گردن بانوانی بود که نخواسته بودند همه استعدادهایشان را خرج این مسابقه کنند! در میان تمام شرکت کنندگان فقط یک دانشجوی دختر از دانشگاه امیرکبیر، توانست با راه یابی به مرحله نهایی مسابقات آزاد، رتبه پانزدهم را در میان 27 شرکت کننده در مرحله نهایی به دست آورد.
شاید فکر کنید شرکت در این مسابقه نفس گیر و طولانی، همه را خسته و هلاک کرده بود و منتظر بودند هر چه سریعتر به خانه هایشان بروند، ولی سخت در اشتباهید! حتی بیشتر شرکت کنندگان در مسابقه نوبت صبح که از ساعت 6:30 به محل مسابقه آمده بودند نیز در «بیان» ماندند و ضمن صرف ناهار و عصرانه، از مانیتور سالن تماشاچیان روند مسابقه را دنبال کردند. پس از اعلام نتایج و تقدیر از برگزیدگان و پایان اهدای جوایز هم، شرکت کنندگان دو ساعت دیگر ماندند و با تشکیل گروه های هشت نفره، این رقابت علمی را به رقابتی ورزشی تبدیل کردند. لیگ فوتبال دستی یک ساعتی ادامه داشت و به جبران آن سکوت چندین ساعته هیاهویی به راه افتاد که بیا و ببین.
بالاخره ساعت حدود 9 شب بود که مبارزان بزرگ وقتی دیدند از شام خبری نیست، با کمک جارو و دیگر لوازم جانبی از ساختمان بیرون رفتند و همه چیز به خوبی و خوشی پایان یافت!
حالا اگر می خواهید بدانید که این برندگان خوشبخت کی بودند یا خواستید اسمشان را به خاطر بسپارید تا فردا روزی که اسم مهندس ها و طراح های مطرح کشور را شنیدید، دنبال اسم این افراد بگردید، یک نگاه به این اسم ها بیندازید:

نفرات برتر مسابقه آزاد:
1. سیدحامد ولی زاده (دانش آموز پیش دانشگاهی)
2. پویا ظفراسداله پور (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف)
3. پوریا علی میرزایی (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف)
4. حامد صالح (دانش آموز پیش دانشگاهی)
5. صدرا یزدان بد (دانشجوی کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف)

نفرات برتر مسابقه دانش آموزی:
1- سعید ایلچی (دانش آموز پیش دانشگاهی)
2- حامد صالح (دانش آموز پیش دانشگاهی)
3- مجید فرهادی (دانش آموز سوم دبیرستان)
4- سیدحامد ولی زاده (دانش آموز پیش دانشگاهی)
5- کیوان علیزاده وحید (دانش آموز سوم دبیرستان)

لابد شما هم به این ماجرا فکر می کنید که نفر اول مسابقات دانش آموز پیش دانشگاهی است و بالاتر از شدانشجوهای کارشناسی ارشد شریف ایستاده.

                                                 هفته نامه چلچراغ، شماره 450، 28 آبان 1390، صفحه 28
ادامه مطـــلب در منبع...

مسابقه ای در سکوت رسانه های رسمی

پس از پایان مسابقه برنامه نویسی بیان و خستگی هایی که البته برگزاری یک مسابقه سنگین علمی داشت با دو پدیده جالب روبرو شدیم.

یکی قدرشناسی و ابراز لطف و محبت کسانی بود که در مسابقه شرکت کرده بودند که خستگی را از تن برگزار کنندگان بیرون کرد.

و دیگری گله گذاری شدید کسانی که در مسابقه شرکت نکرده بودند. هنوز یکی دو روز از پایان مسابقه و اعلام نتایج نگذشته بود که سیل تماس ها، ایمیل ها و کامنت های انتقادی از داخل و خارج از کشور به سوی ما روانه شد. این عزیزان گلایه می کردند که برگزاری مسابقه مطلع نشده اند و فرصت شرکت در آن را از دست داده اند.

در اینجا لازم است به چند نکته در این رابطه اشاره شود:

1- اگرچه در نگاه اول مواجه شدن با این حجم از انتقادها به نحوه اطلاع رسانی مسابقه ما را غافلگیر و دلگیرکرد، اما روی دیگر این سکه و جنبه مثبت آن نشان از میزان علاقه این افراد به شرکت در چنین مسابقاتی داشت که خود مایه امیدواری است و قطعا انگیزه ما را برای برگزاری دوره های بعدی مسابقات بیشتر خواهد کرد.

2- تعداد بالای شرکت کنندگان در  اولین دوره این مسابقه و مقایسه این آمار با آمار مسابقات مشابه نشان دهنده این است که استقبال از این مسابقه بسیار خوب بوده است؛ پس می توان نتیجه گرفت که بخش قابل توجهی از مخاطبان این برنامه از اخبار آن مطلع شده اند.

3- در اینکه تعداد شرکت کنندگان می توانست بیشتر باشد شکی نیست، اما واحد ارتباطات بیان نهایت تلاش خود را برای اطلاع رسانی بهتر انجام داد. اقداماتی از قبیل ارسال ایمیل و فکس برای بخش های علمی شبکه های مختلف صداوسیما، شبکه خبر، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، خبرگزاری ایسنا و روزنامه های کثیرالانتشار. در این میان تنها خبرگزاری های ایسنا و مهر آن هم بدون ذکر آدرس سایت مسابقه، اقدام به درج خبر کردند. جالب است که مسابقه ای با این ابعاد و برای اولین بار در ایران برگزار می شود اما صرفاً به این دلیل که توسط یک شرکت خصوصی برگزار شده است، مورد بایکوت کامل خبری قرار می گیرد و فاقد ارزش خبری تشخیص داده می شود؟  به ما اعلام شد که چون برگزار کننده یک شرکت خصوصی است نمی توانیم خبر آن را پوشش دهیم! اگر این مسابقه در یکی از کشورهای عقب مانده علمی آفریقایی برگزار شده بود و جوانان ایرانی در آن شرکت می کردند رسانه ها با دسته های گل در فرودگاه امام منتظر آنها بودند و احساس شان را از این افتخارآفرینی جویا می شدند!

در پایان باید گفت که بار اطلاع رسانی این دوره از مسابقات در عمل بر دوش شرکت کنندگانی بود که با همت خود و با استفاده از شبکه های اجتماعی و ایمیل و پیامک دوستان خود را از برگزاری این ماسبقه مطلع کردند. و خلاء حضور رسانه های رسمی را پر کردند که از همه آنها سپاسگزاریم.
ادامه مطـــلب در منبع...

نشست "تحول آفرینان جوان وب" در دانشگاه صنعتی شریف

مدیرعامل شرکت بیان به دعوت انجمن علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف در نشست "تحول آفرینان جوان وب" حضور یافت و به سوالات حاضران پاسخ گفت.

در ابتدای این نشست مسئول انجمن علمی کامپیوتر به عنوان میزبان، ضمن خیرمقدم به حضار و پس از بیان انگیزه های برگزاری این نشست، از مدیرعامل بیان دعوت به ایراد سخن کرد.

علی قدیری در این نشست به معرفی 4 روش و ابزار نوین توسعه وب در دنیا پرداخت و سپس در قالب موضوع  "وب به سبک ایرانی" راهکارهای موفقیت آمیز توسعه وب در ایران را تشریح کرد.

در پایان این جلسه پس از معرفی چند تکنولوژی جدید طراحی وب به سوالات دانشجویان پاسخ داده شد.

 نشست "تحول آفرینان جوان وب" در تاریخ 5 اردیبهشت ماه 91 از ساعت 12 الی 13:30 برگزار شد.

متن کامل این نشست به زودی منتشر خواهد شد.







ادامه مطـــلب در منبع...

امضای تفاهم نامه میان بیان و دانشگاه شریف

بیان به عنوان شرکتی دانش محور و دانشگاه صنعتی شریف به عنوان قطب آکادمیک عرصه فناوری اطلاعات کشور، تفاهم نامه همکاری متقابلی را امضا کردند.
این تفاهم نامه که به گسترش دانش و مهارت های مرتبط فناوری اطلاعات باز می گردد قرار است تا پایان سال 91 اجرایی شود.
جزییات بیشتر درباره این تفاهم نامه و ابعاد آن به زودی در یک کنفرانس خبری تشریح خواهد شد.
 
ادامه مطـــلب در منبع...

بررسی سرویس های ایمیل معرفی شده توسط وزارت ارتباطات

آنچه می خوانید بررسی اجمالی سرویس های پست الکترونیک معرفی شده وزارت ارتباطات در وبسایت matma.ir است که ادعا شده است بومی و امن هستند. همانطور که مشاهده خواهید کرد متاسفانه میان ادعای مسئولین مربوطه با واقعیت تفاوت از زمین تا آسمان است.
 

1. سرویس پست الکترونیکی به آدرس mail.post.ir


Zimbra screenshot

  • رابط وب: RoundCube (ضمیمه ۱)
  • سرور وب: Apache/2.2.4 روی Ubuntu
  • رابط IMAP عمومی: ندارد
  • DNS معکوس: ندارد
  • دامنه و آدرس IP: ثبت شده به نام شرکت پست و یک فرد حقیقی
  • توزیع پردازش و ذخیره سازی داده: ندارد

2. سرویس پست الکترونیکی به آدرس mail.iran.ir


Zimbra screenshot

  • رابط وب: RoundCube (ضمیمه ۱)
  • سرور وب: Apache/2.2.3 روی CentOS
  • رابط IMAP: Courier
  • DNS معکوس: ندارد
  • خط پهنای باند: وزارت ارتباطات
  • توزیع پردازش و ذخیره سازی داده: ندارد

3. سرویس پست الکترونیکی چاپار


CHMail screenshot

  • رابط وب: Zimbra (ضمیمه ۲)
  • سرور وب: Apache Tomcat
  • رابط SMTP: Postfix
  • رابط IMAP: ندارد
  • DNS معکوس: دارد
  • دیواره آتش: Cisco
  • خط پهنای باند: شرکت پیروز آنلاین
  • توزیع پردازش و ذخیره سازی داده: تکنولوژی Zimbra (تقسیم ایستا و محدود کاربران روی سرور های مختلف)



ضمیمه ۱:‌ نرم افزار RoundCube

Zimbra screenshot


نرم افزار RoundCube یک نرم افزار رایگان مدیریت صندوق پست الکترونیک نحت وب مناسب برای شرکت ها و سازمان های کوچک یا متوسط می باشد. این نرم افزار به صورت یک سرویس وب اجرا گردیده و کاربران می توانند با استفاده از مرورگر های خود از آن استفاده نمایند. نرم افزار RoundCube با استفاده از تکنولوژی Ajax محیط کاربری مناسبی را فراهم کرده که با وجود آنکه از امکانات پیشرفته امروزی سرویس های پست الکترونیکی بهره نمی برد، اما برای مورد استفاده خود مناسب جلوه می نماید. این نرم افزار به گفته توسعه دهندگان آن برای استفاده حد اکثر ده تا بیست هزار کاربر مناسب می باشد. همچنین RoundCube با توجه به ذخیره داده های صندوق پست الکترونیکی کاربران در بانک اطلاعاتی mysql قابلیت توسعه پذیری چندانی ندارد.

نرم افزار RoundCube تنها سرویس وب میل از یک سیستم پست الکترونیکی را ارایه می نماید، به همین دلیل این نرم افزار معمولا در کنار دو نرم افزار متن باز دیگر به عنوان سرور SMTP و IMAP استفاده می شود. برای مثال ترکیب سه نرم افزار Postfix + RoundCube + Courier و یا Postfix + RoundCube + Dovecot ترکیب های بسیار معروفی می باشند که راهنمای نسب آنها به وفور در وبسایت های اینترنتی یافت می شود.

هزینه و مدت زمان راه اندازی: حدود یک میلیون تومان
در کمتر از یک روز کاری توسط یک متخصص شبکه در ایران به همراه نرم افزار های Postfix و Courier


ضمیمه ۲: بسته نرم افزاری Zimbra

Zimbra screenshot


- تاریخچه:

بسته نرم افزاری Zimbra برای اولین بار در سال 2005 به عنوان یک راه حل سرویس پست الکترونیک مناسب برای شرکت ها و سازمان ها ارایه شد و از همان ابتدا از آن به عنوان رقیبی برای Microsoft Exchange یاد می شد، دو سال بعد در سال 2007 شرکت یاهو که در حال رقابت با شرکت گوگل برای حفظ کاربران خود بود اقدام به خریداری Zimbra به مبلغ 350 میلیون دلار نمود تا از این راه بتواند با در دست گرفتن بازار سرویس های پست الکترونیک شرکت ها و سازمان ها به رقابت با گوگل ادامه دهد. اما پس از سه سال و در اوایل سال 2010 مجبور به فروش Zimbra به شرکت VMWare شد. به گفته برخی از منابع خبری مبلغ این معامله بسیار کمتر از مبلغی بوده است که یاهو برای خرید Zimbra هزینه کرده است – هر چند رقم آن اعلام نشد –، که البته این افت قیمت با توجه به آنکه یاهو نتوانست به هدف خود از طریق استفاده از Zimbra برسد قابل پیش بینی بوده است.

در حال حاضر شرکت VMWare با در اختیار داشتن نرم افزار Zimbra به فکر فروش هر چه بیشتر این نرم افزار به شرکت ها و سازمان ها می باشد تا بتواند آن را به عنوان رقیب پرفروش ترین سیستم پست الکترونیک سازمانی – Microsoft Exchange – مطرح نماید.

Zimbra screenshot
نمایی از رابط وب نرم افزار Zimbra

- قابلیت های نرم افزار:

بسته نرم افزاری Zimbra شامل چندین نرم افزار متن باز برای ارایه سرویس پست الکترونیکی به شرکت ها و سازمان ها می باشد. البته بخشی از امکانات این بسته نرم افزاری به صورت متن بسته ارایه می گردد که استفاده از آن اختیاری می باشد. این بسته نرم افزاری تمام سرویس های مورد نیاز سیستم پست الکترونیکی را درون خود جای داده است.

بیشتر نرم افزار های استفاده شده در بسته Zimbra نرم افزار های متن بازی می باشند که در اکثر سیستم های پست الکترونیکی استفاده می شوند، مانند نرم افزار معروف Postfix به عنوان سرویس دهنده ی SMTP، نرم افزار های Amavisd، DSpam و Spam Assassin برای مقابله با نامه های ناخواسته، نرم افزار James به عنوان سرویس دهنده ی POP و IMAP، نرم افزار nginx به عنوان سرویس دهنده ی وب و تقسیم کننده ی بار و ... .

همچنین بسته نرم افزاری Zimbra سرویس وب میل خود را توسط یک نرم افزار توسعه داده شده توسط زبان Java ارایه می نماید که با استفاده از تکنولوژی Ajax توانسته محیط نسبتا کاربر پسندی را ارایه نماید.

این بسته نرم افزاری از یک روش تقسیم ایستای کاربران در کلاستر برای تحمل بار کاربران بیشتر استفاده می نماید که به این بسته نرم افزاری قابلیت میزبانی از تعداد کاربران بیشتری نسبت به سیستم های ساده راه اندازی شده توسط RoundCube را اضافه کرده است. ادعای توسعه دهندگان Zimbra امکان ارایه سرویس به حدود یک میلیون کاربر (با استفاده از چندین سرور سخت افزاری و در بهترین حالت تنظیمات) می باشد که البته برای منظور استفاده Zimbra که استفاده در سازمان ها و شرکت ها می باشد عدد بزرگی محسوب می شود.

هزینه و مدت زمان راه اندازی: یک تا پنج میلیون تومان
در یک الی دو روز کاری، وابسته به تعداد کاربران و سرور ها توسط یک متخصص شبکه در ایران


ضمیمه ۳: تفاوت یک سرویس پست الکترونیک سازمانی با یک سرویس پست الکترونیک عمومی چیست؟

همانطور که پیشتر گفته شد، بعضی از نرم افزار های سرویس دهنده ی پست الکترونیکی برای استفاده سازمانی طراحی شده اند، مانند نرم افزار های RoundCube، Zimbra و Microsoft Exchange. اما چه تفاوتهایی بین نیاز های یک سرویس پست الکترونیک سازمانی و یک سرویس پست الکترونیک عمومی وجود دارد که آنها را متمایز می سازد؟

پاسخ این پرسش در واقع در تفاوت مخاطبان انواع سرویس های پست الکترونیکی می باشد، این تفاوت در تعداد مخاطبان و همچنین نحوه رفتار آنها مشهود می باشد. برای مثال یک سرویس پست الکترونیک عمومی باید به فکر جذب میلیونها کاربر برای رسیدن به سطح سود دهی باشد، در حالی که در یک سرویس پست الکترونیک سازمانی تعداد کاربران می تواند بین 10 الی حد اکثر چند ده هزار نفر متغییر باشد (که البته یک سازمان با چند ده هزار عضو یک سازمان بسیار بزرگ بر شمرده می شود). همچنین رفتار کاربران یک سرویس پست الکترونیک سازمانی با رفتار یک سرویس پست اکترونیک عمومی تفاوت های بسیاری دارد که در زیر به چند مورد اشاره شده است:

  • حجم نامه های ناخواسته ای (SPAM) که در یک سرویس پست الکترونیک سازمانی تبادل می شود بسیار بسیار پایین تر از همین عدد در یک سرویس پست الکترونیک عمومی می باشد
  • کاربران یک سرویس پست الکترونیک عمومی حجم بالاتری از نامه های خود را به پیوست ها اختصاص می دهند
  • احتمال حملات خرابکارانه بر علیه یک سرویس پست الکترونیک عمومی چندین برابر یک سرویس پست الکترونیک سازمانی می باشد
  • اهمیت حفاظت از اطلاعات یک سرویس سازمانی در مقابل یک سرویس عمومی قابل مقایسه نمی باشد

شاید مثلا تفاوت حجم نامه ها و تعداد کاربران میان این دو نوع سرویس در نگاه ساده به طور کامل خود را نشان ندهد، اما با ذکر مثالی این تفاوت را از نقطه نظر حجم ذخیره سازی و ارایه داده ها بررسی می کنیم: در مورد اول یک سرویس پست الکترونیک مربوط به یک دانشگاه با 10000 کاربر را تصور می کنیم که هر کاربر آن به طور میانگین یک نامه در روز با حجم 4 کیلوبایت دریافت می نماید. این سرویس پس از گذشت یک سال از خدمات دهی خود و با فرض نگهداری دو نسخه از هر نامه (برای ایجاد امنیت بیشتر) به حدود 30 گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارد. یعنی این سرویس حتی با ده برابر شدن نیاز های خود می تواند روی یک سرور متوسط با 3 ترابایت فضای ذخیره سازی تا مدت 10 سال پاسخ گوی کاربران خود باشد.

حال یک سرویس پست الکترونیک عمومی با 1 میلیون کاربر که هر کدام به طور متوسط ده نامه با حجم 10 کیلوبایت دریافت می کنند را تصور می کنیم. این سرویس پس از گذشت یک سال به حدود 40 ترابایت فضای ذخیره سازی خام داده ها نیاز دارد که برای آنکه سیستم قابلیت پاسخگویی سریع به این حجم داده را داشته باشد، داده های سربار حجم کل را به بیش از 80 ترابایت می رسانند، همچنین با توجه به تعداد کاربران زیادی که همزمان روی خط می آیند، این سیستم روی 40 سرور قدرتمند – از نظر امکانات پردازشی – تنها می تواند به نیاز های سال اول خود پاسخگو باشد.

همانطور که ملاحظه می شود، تفاوت بین یک سرویس سازمانی با یک سرویس عمومی از نظر فنی و پردازشی بسیار فاحش می باشد، بنابر این یک سرویس پست الکترونیک سازمانی را نمی توان با یک سرویس پست الکترونیک عمومی مقایسه نمود، همچنین استفاده از ابزار های طراحی شده برای سرویس های پست الکترونیک کوچک یا متوسط برای یک سرویس پست الکترونیک عمومی غیر علمی و کارشناسی نشده می باشد.


مطلب مرتبط: هشدار نسبت به وضعیت ایمیل های موسوم به ملی

مطلب مرتبط: بحث چالشی درباره ایمیل ملی در برنامه زنده

ادامه مطـــلب در منبع...